marți, 25 martie 2008

Studioul fotografic - dotari minimale


Ca fotograf iti doresti sa obtii imagini de calitate maxima, atat in privinta calitatii tehnice dar si de calitate a culorii si a luminii, nu vei fi surpins sa gasesti o serie intreaga de factori si conditii asupra carora va trebui sa ai un bun control si care sa lucreze pentru tine. Este usor de imaginat faptul ca materia prima este reprezentata de lumina si orice modificare a acesteia face diferenta de calitate. Imi place sa consider si chiar cred in faptul ca singurul mediu complet controlat de fotograf este reprezentat de studioul foto. Practic nu exista mediu mai adaptabil si mai potrivit necesitatilor unui fotograf. Ai la indemana o gama foarte variata de instrumente care te pot ajuta in demersul tau creativ dar care, intelese gresit sau daca nu se incadreaza in anumite standarde tehnice calitative, pot mai mult sa incurce decat sa ajute . In acest articol nu ma voi referi la metode de manipulare si voi ramane strict la standardele tehnice si calitative de dotari.


In alegerea unei camere foto trebuie sa ai in vedere in primul rand scopul achizitionarii si tipul de fotografie pe care intentionezi sa il practici: arhitectura, moda, reportaj, produs, sport, etc. Dar prin achizitionarea aparatului nu ai rezolvat toate problemele! Esti abia la inceputul unui lung drum, astfel ai facut doar un prim pas dupa care urmeaza o alta aventura, achizitionarea obiectivelor si accesoriilor pentru camera. In cele mai multe cazuri un obiectiv bun si accesoriile aceastuia ajung sa aiba preturi destul de ridicate . Indiscutabil acestea ar trebui sa altereze cat mai putin calitatea luminii catre sensor. La achizitionarea unui obiectiv trebuie sa ai in vedere urmatoarele caracteristici: stabilizatorul de imagine, distorsiunile, aberatia cromatica, luminozitatea obiectivului, distanta focala, capacitati macro, vignetarea etc.


Un spatiu obisnuit devine un spatiu de studio prin natura constructiei (posibilitatea de obturare si controlare a luminii exterioare) si prin dotarile interioare ale acestui spatiu, dotari care tin de tehnica fotografica. Lista acestora este destul de mare, o fotografie reusita rezulta prin combinarea mai multor elemente ce nu tin doar de talentul fotografului dar si de posibilitatile tehnice ale uneltelor pe care acesta le are la indemana si nu in ultimul rand de echipa cu care acesta lucreaza (stilist, machiaj, art director etc).


Spatiul de lucru (studioul), prin definitie, trebuie sa fie protejat de orice sursa exterioara de lumina si pentru a compensa acest lucru un fotograf se foloseste de diverse sisteme de lumini. Plaja de sisteme existente pentru achizitionare este atat de variata incat practic orice necesitate poate fi pe deplin satisfacuta. Din pacate lucrurile nu se opresc aici, flash-urile de studio lucreaza in completare cu numeroase accesorii de manipulare a luminii in functie de necesitati.


Doar simpla enumerare a tuturor acestor elemente, ar trebui, in mod normal, sa convinga orice potential client de calitatea produsului final si sa justifice costurile de productie care pot fi considerate ridicate. Am incercat sa creez un tablou minimal al tuturor necesitatilor si a cerintelor presupuse lucrului in studio.
Trebuie avut in vedere ca factorul uman / profesional are o influenta primordiala, altfel spus, oricat de dotat ar fi un studio, in final, totul se bazeaza pe echipa si pe modul in care acesta stie sa exploateze acest avantaj.


1. Fotografia de moda


Pentru fotografia de moda necesitatile de spatiu sunt:
- 50 mp - pentru platoul de fotografiere, cu inaltime minima recomandata 3 m,
- spatiu depozitare recuzita,
- cabina de schimb,
- baie cu dus si lavoar pentru machiaj si samponare,
- spatiu de relaxare dotat cu minibar aprovizionat,
- spatiu de discutii
- digital dark room si preview.


Dotari tehnice ale studioului:
- masa de machiaj,
- recuzita si accesorii,
- sistem de sunet,
- 3 - 4 lumini de 500 - 1000 W, cu temperatura de culoare controlabila pe toata gama de putere (noi am ales varianta Hensel Pro),
- sistem de sine culisante pentru lumini - scurteaza mult timpul consumat pentru modificarea luminilor, iar spatiu de lucru va fi mai liber decat in cazul trepiezilor pentru lumini (alegerea noastra a fost solutia Manfrotto),
- trepied studio reglabil pe cat mai multe grade de libertate,
- statie grafica cu monitor calibrat pentru previzualizare (varianta aleasa de noi este Apple cu monitor de 30 inch, calibrat),
- sistem de background-uri rapide.


Ca accesorii pentru lumini:
- honey comb grid de diferite marimi, reflectoare cu voleti (2 buc.),
- filtre de dispersie si culoare,
- soft box-uri (Photflex),
- umbrele prin transparenta albe si prin reflexie galben si auriu.


Ca necesar de personal:
- fotograf,
- asistent de fotograf,
- art director,
- stilist,
- make-up artist.


Digital Dark Room:
- 2 statii grafice cu monitoare calibrate,
- imprimanta de format mare cu posibilitati de proofing,
- instrumente de calibrare.


2. Fotografia de produs (dimensiuni mari)

Ca exemplu in aceasta categorie intra fotografiile de automombile sau de mobilier.
Diferente majore fata de fotografia de moda se observa in primul rand necesitatile de spatiu.

In acest caz vor fi necesari minim 80 mp (reprezentand doar platoul de fotografiere, cu o inaltime minima recomandata de 5 m ) la care se mai adauga restul spatiilor mentionate anterior.


In cazult dotarilor de studio de natura tehnica se remarca necesarul de lumini 3 - 8 surse (500 - 3000 W, cu temperatura de culoare controlabila pe toata gama de putere) si ca accesorii soft boxuri de dimensiuni mari ( 2 x 3 m si 2 x 5 m).

3. Fotografia de produs (dimensiuni mici)


Sunt in general obiecte ce se pot fotografia pe masa foto.
Pentru fotografia de produs pe dimensiuni mici, necesitatile de spatiu sunt in mare parte acoperite de studio. Ca dotari de natura tehnica se remarca masa fotografica (varianta Manfrotto a fost potrivita pentru cerintele noaste) la care se adauga toate elementele necesare pentru fotografia de moda.


Pentru alcatuirea unui spatiu de lucru adecvat ar trebui sa se mai tina cont si de luminile si culorile folosite in studio. De exemplu studioul trebuie sa fie vopsit in culori neutre (gri sau alb). Luminile din digital dark room trebuie sa fie becuri cu incandescenta sau neon tip D50 (5.000 K) si sa nu depaseasca ca intensitate lumina monitoarelor, iar peretii si tavanul ar trebui sa fie vopsite in gri sau culori neutre.
Lumina naturala ar trebui sa vina in cantitati constante pe decursul intregii zile de lucru.
Trebuie implementat un sistem de color management de la aparatul foto sau scanner pana la print.

Niciun comentariu: